Sunday, August 29, 2010

Kain putih itu ..

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum wrt.


19 Ramadhan 1431 H, 12.44 am

Berlalulah sudah 18 Ramadhan 1431 H yang bersamanya terlakar sebuah lagi lukisan pengalaman yang indah. Perjalanan sepanjang hari bersama teman tercinta yang solehah menjadikan setiap detik begitu bermakna. Alhamdulillah ya Allah ^^

Pagi kami tambah berseri saat menatap wajah mulus bakal seorang mujahid dan ulama', baby Abdullah yang comel. Tenang lenanya tanpa sedikit pun terganggu dengan kehadiran kami. Berbuai-buai rasa hati saat melihat wajah si comel yang suci tanpa dosa ini. Alhamdulillah, inilah keindahan aturan hidup yang telah Allah tetapkan buat saya. Mendampingi mereka yang solehah selalu memberikan saya suatu inspirasi kehidupan yang tidak saya temui di kuliyah pengajian akademik saya. Saya menyedari bahawa apa yang saya lalui saat ini merupakan suatu proses pentarbiyyahan wajib bagi yang bergelar wanita.
Apabila berbicara tentang wanita, sungguh ingin saya katakan yang saya amat bergembira kerana dilahirkan sebagai seorang wanita dan yang paling penting, a Muslim woman!
Blissful :))
alhamdulillah :)
Saya gembira kerana dalam kekalutan akhir zaman kini dimana semua wanita lain sibuk mencari-cari erti kebahagiaan dan ketenangan hidup yang sebenar, kita, para wanita muslim sudah awal-awal lagi merasa tenang dalam jagaan syariat Islam yang amat istimewa. Kita sudah bisa redha dan menerima seadanya saat mereka begitu kalut dan risau hanya dengan definasi kecantikan yang sering berubah-ubah mengikut arus masa, zaman serta nafsu manusia.
Rasa hati tak dapat digambarkan kerana kesyukuran yang amat sangat kerana terpilih untuk tetap dalam iman, berada di atas jalan yang sama dengan Rasulullah saw dan para solihiin. Walaupun telah 1400 tahun kekasih yang agung itu meninggalkan kita, sentuhan tarbiyyah dan didikannya masih dapat kita rasai dan kesannya dapat dilihat pada para mu'minah.

Saya kagum melihat si gadis kecil yang indah akhlaknya hasil didikan dan sentuhan dari ibu yang mithali.
Saya kagum pada seorang gadis yang sanggup mendahulukan Allah dan Rasul-Nya melebihi cintanya kepada dunia walaupun semua yang disisinya bagai mengasak-asaknya untuk turut sama menikmati arus zaman yang penuh tipu daya!
Saya kagum pada kekuatan hati seorang ibu yang mendidik anaknya dengan penuh kesabaran dan kasih sayang tanpa sedikit pun berharap akan pembalasan; yang ada cumalah sebuah doa dan harapan agar anak yang dikandungkan itu bakal menjadi seorang yang berguna buat agama dan ummat.



Duhai permata hati, membesarlah dalam rahmat Allah.

Ya, begitu besar harapan pada si kecil saat mata saya bertaut dengan mata si kecil yang bercahaya. Tingkahnya yang bersahaja dengan senyuman yang sangat sangat ikhlas membungakan kebahagiaan. Sekadar terikat dengan ikatan aqidah sudah membuahkan rasa yang indah, saya yakin besar lagilah harapan si ibu buat mujahid kecil.

Selamat ukhti, selamat mencorak kain putih itu.


Semoga lebih ramai mujahid yang bakal lahir untuk menyelamatkan umat yang semakin karam ditelan arus masa dan kejahilan ini.





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...