Saturday, August 14, 2010

Ouch!



Bismillahirrahmanirrahim..

Semester ini berbeza dengan penggal-penggal pengajian saya sebelum ini. Kali ini, saya direzekikan oleh Allah swt untuk mendiami sebuah bilik yang betul-betul menghadap blok kediaman pelajar lelaki. Dengan jarak yang kurang dari 10 meter, kami pelajar-pelajar disini sungguh sungguh bergantung kepada iman kami untuk amanah dengan mata dan diri sendiri. Kebebasan untuk selalu menikmati pandangan luar tingkap dan menghirup udara segar terbatas selagi berada di dalam bilik. Nikmat udara segar dan pemandangan yang hijau yang menyegarkan mata tidak lagi saya miliki. Nikmat yang dahulu Allah pinjamkan kepada saya, namun, sangat jarang saya syukuri :(


Kampus saya, Puncak Alam:)


Saya memujuk diri dengan bersabar dan bersabar..

************************************************************************

Sedari pagi lagi, saya bersedih kerana deria sakit di dalam mulut dan mata saya seakan-akan meronta-ronta minta diberi perhatian. Ketidakselesaan ini saya bawa dalam sujud dan rukuk saya, saat saya berdiri menghadap Allah, saat perut saya berlapar, saat tenaga semakin berkurang, saat matahari memancar terik dan saat saya perlu berkomunikasi dan bercakap dengan orang di sekeliling saya.

Ikutkan hati, nak je saya guna bahasa isyarat masa beli makanan tadi :(

Tetapi saya sedar, ketidaknormalan yang saya hadapi saat ini adalah sebuah penganugerahan yang tidak ternilai daripada Allah swt. Mata yang merah dan membengkak mengingatkan saya betapa kurangnya saya bersyukur saat mata saya masih sihat, putih dan cantik. Kini, untuk membaca apa yang baru sahaja saya karangkan pun memerlukan mata saya untuk fokus. Ketika pulang dari solat terawih, terkebil-kebil saya meneliti orang dihadapan agar tidak tersilap memanggil kawan-kawan saya. Terima kasih kepada Aisyah kerana selalu menjadi benteng saya sekarang. Secara psikologinya, saya berasa sangat rendah diri apabila berada di khalayak ramai kerana saya sangat merasakan orang melihat saya dengan persoalan yang tak terluah seperti "eh, sakit mata ya?" ataupun "eyy, mata dia..". Tak perlukan orang lain, saya sendiri pun takut menatap wajah sendiri. Dengan mata merah menyala dan membengkak, saya rasa saya layak untuk dicalonkan sebagai pelakon tambahan bagi filem seram! Tetapi, inilah antara kesakitan lain yang dialami bagi orang yang sakit. Saya mempelajarinya secara teori dalam subjek Health Psychology, dan kini saya melalui praktikalnya. Terkenang pula pada adik bongsu saya yang saya jaga ketika adik sakit kelmarin. Ada kalanya saya jadi kurang sabar dan geram bila adik berdegil sehingga terlepas juga seperenggan dua bebelan untuk adik. Yang saya kagumi, dalam kekusutan dan keserabutan yang dilalui, ditambah pula dengan masalah kesihatan, adik relax je tadah telinga dan buat muka selamba layan bebelan saya. Sikit pun adik tak melawan.

Maka, bila melalui apa yang adik lalui, saya rasa saya LEBIH kurang tabah dan LEBIH kurang bersabar dari adik. Entah dari mana kekuatan jiwanya datang, sungguh sungguh ingin saya contohi. Terima kasih sayang kerana bersabar dengan kakak.

Oh ya Allah, saya sangat malu.

p/s: Sesungguhnya sabar itu indah, kawan-kawan. Jadi, bersabarlah!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...